Hvad gør en virksomhed attraktiv for de ansatte?

Det er vigtigt, at en virksomhed har et brand. Både internt og eksternt. Det eksterne er det, der gør arbejdspladsen attraktiv for kunderne, og det interne er det, der gør arbejdspladsen attraktiv for medarbejderne. Se her, hvordan du arbejder med employer branding; din virksomheds interne brand.

Virksomhedens image som arbejdsgiver er det, der skaber employer brandet. Det handler blandt andet om værdier, kultur og arbejdsmiljø. Hvordan fungerer det så i praksis? Google er eksempelvis kendt for at have en attraktiv kultur med mange medarbejdergoder.

Medarbejdergoderne er med til at gøre arbejdspladsen attraktiv

Hvis du kender nogen, der arbejder et sted, hvor der eksempelvis bliver tilbudt børnepasning, tøjvask, fitness, ferielejligheder og lignende frynsegoder, ved du også, hvor let det er at blive misundelig på dem. Dog er det langt de færreste virksomheder, der kan tilbyde sådanne ordninger. Men hvordan gør man så som en ganske almindelig arbejdsgiver?

Det kan man blandt andet ved at tilbyde en god atmosfære på arbejdspladsen, hvor beslutninger ikke bliver trukket ned over hovedet på medarbejderne, men hvor alle er med til at træffe de beslutninger, der påvirker dem. Samtidig er det vigtigt, at man fejrer sine sejre og satser på at styrke teamet — eksempelvis ved at arrangere en årlig julefrokost, en sommerfest og nogle sociale arrangementer derimellem.

En fredagsbar er også en god måde at vise de ansatte, at man de betyder noget for virksomheden som individer, og at det er okay at forbinde arbejde med noget hyggeligt og socialt.

Sørg for at alle medarbejdere trives

Dette punkt er ikke så let, som det lyder. Det er vigtigt, at der er trivsel blandt de ansatte, men det kan være svært at sige det, hvis der er noget, man er utilfreds med. Ikke desto mindre er det vigtigt, at de sure miner bliver taget i opløbet, inden de udvikler sig — for én fjer bliver hurtigt fem høns.

Sørg derfor for, at det er tilladt og trygt at komme og tale med lederen eller en tillidsrepræsentant, der er valgt til formålet. Det er vigtigt, at det ikke er lederen, der vælger tillidsrepræsentanten, men medarbejderne der har lov til at stemme om det eller på anden vis blive enige om, hvem det skal være.

Top down er en forældet ledelsesform

I forlængelse af det forrige punkt, er det vigtigt, at de personer, der arbejder under dig, føler at de kan komme og tale til dig. Det sker (næsten) udelukkende ved en flad ledelsesstruktur, hvor de ansatte ikke frygter direktøren.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*