Som butiksejer i Danmark har du garanteret allerede mærket presset fra den voksende onlinehandel. Flere og flere danskere handler på nettet, og dette stiller endnu større krav til de fysiske butikker. Men heldigvis kan fysiske butikker noget andet end hjemmesiderne. De kan nemlig give kunderne en oplevelse, som de tager med sig videre i livet. Og det er de færreste hjemmesider, der kan det. Før i tiden handlede det altså hovedsageligt om dine produkter i butikken, men nu er selve atmosfæren og indretningen i butikken også en væsentlig faktor, da disse nemlig bidrager til din kundes samlede opfattelse af din butik.
Der er en masse forskellige knapper, du kan skrue på for at give din kunde en endnu bedre oplevelse i din butik. Det handler blandt andet om indretning af butik, atmosfære i butik, tilgængelighed i butik og så videre.
Indretningen af din butik
Du skal først og fremmest tage udgangspunkt i den type butik, som du ejer. Lad dig inspirere af dine mest populære produkter og se, om du kan inkorporere dem i din indretning. På den måde klargør du overfor kunden hvad det er, de går ind til. Samtidig giver det også en følelse af tryghed, at det bliver tydeliggjort, hvad det er, de kan købe. Derudover skal din indretning samtidig være praktisk. Det skal være let for kunden at finde de ønskede produkter.
Atmosfæren i din butik
Atmosfæren i din butik ligger lidt i forlængelse af indretningen af din butik. Men her handler atmosfæren i højere grad om de andre sanser end synet. Her skal du derfor være kreativ i forhold til, hvordan du kan tilfredsstille dine kunders andre sanser. Det kunne eksempelvis være ved, at have noget hyggelig musik kørende i butikken. Duftlys kan også bidrage til en afslappende atmosfære, men det afhænger igen af hvilken type butik, du har.
Leave a Reply