6 tips til rekruttering

Når virksomheden vokser, og der er brug for flere medarbejdere, er det tid til rekruttering. Men hvordan foregår den gode ansættelsesproces? Og hvad bør virksomheden overveje ved rekruttering? Det får du svar på herunder.

 

Overvej hvem virksomheden mangler

Start med at overveje, hvilken medarbejder virksomheden har brug for til at kunne udvide og udvikle sig. Er der så travlt, at du skal bruge en medarbejder mere med nogenlunde de samme kompetencer som dig selv? Eller har du snarere brug for en ekstra ansat, der kommer med en baggrund og nogle kompetencer, som du ikke selv besidder, og som derfor kan bidrage med noget nyt?

 

Disse overvejelser er vigtige at gøre sig. Det gælder især, når enkeltmandsvirksomheden skal have sin første medarbejder. Men også når den mindre eller mellemstore virksomhed skal ansætte flere hænder og kloge hoveder. Mange har en tendens til at søge medarbejdere, der minder om dem selv. Men måske er der i stedet brug for nogle helt nye kvalifikationer, der kan udfordre de etablerede arbejdsgange og sætte nyt skub i virksomheden.

 

Genbrug aldrig et stillingsopslag

Hvis du har ansat flere medarbejdere gennem tiden, kan det være fristende at genbruge de gamle stillingsbeskrivelser fra tidligere rekrutteringsforløb. Men lad være. Når du skriver et nyt opslag, får du samtidig med nye øjne overvejet, hvilket behov virksomheden står over for lige nu og her. I har højst sandsynligt rykket jer en smule og skal måske bruge nogle lidt anderledes kompetencer end ved sidste ansættelse. Det bør det nye stillingsopslag afspejle.

 

Sæt god tid af til rekruttering

Rekruttering kræver tid og tålmodighed. Der skal skrives et jobopslag med en realistisk tidsfrist, så de rette kandidater kan nå at søge. Du skal vælge, hvilke platforme, du vil annoncere på. Der skal være tid til at læse ansøgningerne igennem. Og det er tidskrævende at skulle gennemføre jobsamtaler og overveje, hvilken kandidat, der er bedst egnet til jobbet, og som passer bedst til arbejdspladsen.

 

Gør noget ekstra udover jobsamtalen

Overvej om den klassiske jobsamtale skal understøttes af personlighedstests eller praktiske opgaver. Øvelserne bør afhænge af den opslåede stilling og vise kandidatens personlige og faglige kompetencer. Det gavner rekrutteringen specifikt at få testet de kompetencer, der er ønsket hos den kommende medarbejder. På den måde er det lettere at sikre sig, at virksomheden ikke kommer til at ansætte en kandidat, der ikke er den mest velegnede til jobbet.

 

Overvej professionel rekruttering

Bliver en grundig rekruttering for tidskrævende? Så burde I måske overveje muligheden for at købe sig til hjælp. Det kommer der med garanti et bedre resultat ud af end at forhaste processen igennem. Der findes flere virksomheder, der er tilbyder hjælp til rekruttering af medarbejdere. Accountor er eksempelvis specialister i rekruttering inden for regnskab og økonomi, hvad enten du skal bruge en regnskabschef eller en bogholder.

 

Accountor tilbyder både komplette rekrutteringsforløb og bidrag til dele af processen, hvis virksomheden allerede er gået i gang med rekrutteringen. Accountorkan eksempelvis være behjælpelige med at afdække den ønskede medarbejderprofil, gennemføre test af relevante kandidater eller hjælpe med sparring i forbindelse med ansættelseskontrakten.

 

Når ansættelseskontrakten skal på plads

Der er flere juridiske bestemmelser, virksomheden skal være opmærksom på, i forbindelse med ansættelse af den nye medarbejder. Søg eventuelt efter skabeloner på ansættelseskontrakter online og få dem tilpasset til din virksomhed. Kontrakten skal blandt andet beskrive lønmodtagerens titel, arbejdets længde, opsigelsesvarsler og lønnens udbetalingsterminer.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*