B2B eller B2C? Kend din markedsføring og undgå fejl

Når man snakker om markedsføring i dag, er der mange ting at tage højde for. Et særlig vigtigt element er at identificere, hvorvidt der er tale om ”business-to-business” (B2B) markedsføring eller ”business-to-consumer” (B2C) markedsføring. Det er vigtigt at kunne identificere, hvilken form for handel man foretager i sin virksomhed, da der kan være afgørende forskelle på markedsføringen mellem B2B og B2C. Når der markedsføres en B2B, vil de fleste opleve, at der fokuseres på produktets logik og dens funktioner, hvor der ved B2C er mere fokus på køberens følelser og forbindelse til produktet. Da købsprocessen mellem virksomheder oftest er længere og mere ressourcetung sammenlignet med købsprocessen mellem virksomheder og forbrugere, vil B2B ofte være baseret på logik og automatisering af processer for at spare tid og penge. Dette kan dog resultere i, at markedsføringen ved B2B hurtigt bliver forældet eller negligeret fuldstændig. Denne fejl kan koste dyrt, og det kan derfor være en god ide at sætte sig ind i forskellene mellem B2B og B2C markedsføring og sikre sig den mest effektive løsning til sin virksomhed.

Forskellen på B2B og B2C markedsføring

Ved B2B er købsprocessen som nævnt ofte længere end beslutningsprocessen hos B2C. Når virksomheder indgår handler med hinanden, inkluderes der generelt mange mennesker og beslutninger, sammenlignet med når en virksomhed sælger til en enkelt forbruger. 

Ved B2B kræves der derfor meget opmærksomhed og beslutninger til at gennemføre langsigtede mål, mens B2C fokuserer mere på til at tilfredsstille øjeblikkelige behov hos forbrugeren. Det er vigtigt at kende disse forskellige, da der kan opstå problemer med markedsføringen. Oftest er problemet, at B2B mangler effektive markedsføringskanaler til at nå ud til deres mulige målgrupper. De sidder i stedet fast i forældede hjemmesider, fysiske visitkort og ressourcetunge telefonopkald. Disse fejl kan ende med at koste dyrt, men der findes professionelle virksomheder som WeMarket, der giver konkrete redskaber til at forbedre netop din markedsføring.

Vil du gerne forbedre din markedsføring? 

Digital markedsføring kan virke komplekst, men med hjælp fra sider som WeMarket findes der effektive værktøjer til at sikre fremgang. Hvis du står og skal have hjælp med din B2B markedsføring, kan det for eksempel være en god ide at få opsat en Google AdWords-konto. Uanset om vi som virksomhed eller enkeltforbruger leder efter handelspartnere eller produkter, benytter vi os af Google til at finde resultater. Med den rette opsætning af en Google AdWords-konto kan du spare penge ved at undgå irrelevante klik på internettet, og mulige leads vil hurtigere kunne finde frem til din virksomhed. Et andet nyttigt værktøj er søgemaskineoptimering (SEO), hvor du blandt andet kan få forbedret din lokale SEO og hurtigere blive fundet af mulige samarbejdspartnere, når de søger på internettet. Hvis du ønsker hjælp med B2B og B2C markedsføring, er der en masse professionel hjælp at få, og med de rigtige værktøjer kan du undgå at fejle med din markedsføring og økonomi. Ganske forsimplet sørges der for, at dine kunder – B2B som B2C – nemmere og hurtigere kan finde dig. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*