Hver dag åbnes der nye webshops i Danmark, og der findes da heller ikke det, der ikke kan købes online. Nogen vokser sig store og bliver kendt af alle i hele landet og tjener millioner af kroner. For langt størstedelen af dem der åbner, er realiteten dog en anden, og der er mange der lukker ned igen efter relativ kort tid. Enten fordi markedet ikke var der, eller fordi man har de forkerte varer på lager. Det kan også være, at varerne er de rigtige, at markedet er der, men at kunderne ganske enkelt ikke finder ind på shoppen. Her er nogle gode råd til dig, der overvejer at starte en webshop, om hvilke tanker du bør gøre dig inden du kaster dig ud i det.
1: Er du all in – eller er det fritid?
Hvis du har se Løvens Hule, så har du sikkert også lagt mærke til, at “løverne” til have at man helliger sig fuldstændig til projektet og dropper alt andet. I de fleste tilfælde er dette dog ikke nødvendigvis en god ide, når det handler om en webshops. Medmindre du har en stor investor i ryggen, er det ofte en god ide at starte i det små, teste det lidt af og se om der kommer gang i salget, inden du eventuelt satser alt.
2: Hvad skal du sælge – og hvad kan du tjene på det?
Det helt store spørgsmål er naturligvis, hvad det er du skal sælge, og ikke mindst hvor stor er avancen på produkterne. Tøj er en af de ting, som der er mange der kaster sig over. Der er stor efterspørgsel, og avancen er ofte relativ høj. Problemet med dette er også, at konkurrencen er enorm og de store webshops bruger millioner på markedsføring. Skal du sælge tøj kan det derfor være en god ide at gå efter en niche inden for det, og satse på dette, og så eventuelt udbygge senere. Et eksempel på dette kunne være Street of Fashion der har meget fokus på blondekjoler som disse, men som også har meget andet i sortimentet.
3: Hvor vil du skaffe trafik?
Det hjælper ikke at have en butik, hvis der ikke er nogen kunder, hvilket siger sig selv. Du skal altså have kunder ind på din webshop, hvis du have have dem til at købe noget. Inden du begynder er det derfor værd at overveje, hvor du vil få kunderne fra, for at tro de kommer af sig selv, er desværre rimelig utopisk. Til at begynde med kan det være klogt at satse på Facebook som trafikdriver, hvis du har et let omsætteligt produkt. Kræver det lidt mere overvejelse er adwords ofte bedre, da folk selv søger efter det du tilbyder. Den organiske trafik er vigtig, og bør være noget du satser på, men det tager længere tid at opbygge.
Leave a Reply