Gør din butik federe både for ansatte og dine kunder

Som butiksejer er det vigtigt at have et godt forhold til både sine ansatte men også til sine kunder. Det er kunderne, der gør, at man tjener penge, og det er ens ansatte, der sørger for, at ens forretning kører rundt, og at kunderne bliver serviceret. Det er altså vigtigt at pleje alle relationerne for at få en succesfuld forretning, hvor ens medarbejdere er glade og kan lide at være. Her får du tips til at skabe en god butik.

Snak med dine ansatte om deres oplevelse

En sikker vej til en god relation med sine ansatte er at snakke med dem og høre på dem og deres oplevelser. Som medarbejder er det meget vigtigt at føle sig hørt, forstået og respekteret, og hvis man har en leder eller en chef, som ikke giver en nogle af de ting, kan man blive fristet til at smutte eller have en meget lav arbejdsglæde.

Som chef står man ikke altid ude på gulvet, hvor kunderne er, men det gør ens andre ansatte. Derfor har de også et meget større indblik, hvad kunderne vil have, og hvordan deres adfærd er.

Et godt råd er altså at indkalde dine medarbejdere jævnligt til samtale, hvor du spørger ind til deres oplevelser, trivsel, og om de har nogle forslag til ændringer og justeringer på arbejdspladsen.

Skab synlighed og bliv lagt mærke til

For at tiltrække kunder til ens butik er det først og fremmest vigtigt, at kunderne ser jer og lægger mærke til jer. Som fysisk butik gælder det om at larme lidt i området, så kundernes øjne tiltrækkes jer.

Det kan gøres på mange måder, og generelt er det vigtigt, at det er allemandsviden, hvor jeres butik er henne, så folk altid ved, hvor den er. En anden ting med stor effekt er at have store skilte og logoer på facaden, så folk ikke er i tvivl om, hvilken slags butik de er kommet til.

Det er en god ide at have skilte ude foran butikken og på facaden, men det er også en god ide at have skilte og bannere inde i butikken med nyttige facts, udstillinger, kampagner eller tilbud. Blandt andet kunne roll up bannere fra Skiltex være en mulighed for at øge tilfredsheden og købelysten hos dine kunder.

Giv din medarbejdere en lettere og rarere arbejdsdag

Som ansat i en fysisk butik står man ofte meget op i løbet af en arbejdsdag, går meget rundt og kan få ondt i fødder og ben. Man skal altid have et smil på læben og være serviceminded over for kunderne, der har spørgsmål eller har brug for hjælp.

Det stiller nogle krav til ens overskud og drive, og som leder kan du give dine ansatte nogle fordele i løbet af arbejdsdagen, som kan lette lidt på byrden og give noget positivt til dine hårdtarbejdende folk på gulvet.

Det kan være en god ide at lave en frokostordning, hvis ikke I allerede har en, da det kan give ens medarbejdere ekstra tid om morgenen og generelt en bedre frokost, end hvis man skal spise en leverpostejmad, der har ligget i tasken hele formiddagen.

En ide kunne være at ansatte en på deltid eller en ungarbejder til at købe ind til frokost, sætte frokosten frem og rydde op igen efterfølgende. Til det har I brug for et køleskab, og du kan finde det bedste køleskab til din butik ved at tjekke denne test af køleskabe ud.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*