Hvor meget benytter din virksomhed af online marketing? Er det en af indsatsområderne, når det kommer til marketing? Selvom online marketing efterhånden ikke er niche længere, er det langtfra alle virksomheder, der benytter det i passende grad.
Det kan der være mange årsager til. En af dem er, at personerne i bestyrelser og direktioner simpelthen ikke har know-how på området, og derfor allokerer ressourcerne andetsteds. Hvis det er tilfældet hos jer, så læs videre i det der følger.
Hvilken type online marketing skal jeg vælge?
Det er et spørgsmål rigtig mange stiller. Det er dog ofte et forkert spørgsmål at stille. Langt de fleste virksomheder har nemlig brug for de fleste vertikaler. Det gælder mere eller mindre om du er en e-commerce virksomheder, der sælger tryksager eller er en servicevirksomhed der opererer som boligadvokat og advokater i andre virke.
Man snakker tit om de store vertikaler, når talen falder på online marketing. Disse gælder SEO, AdWords, Facebook og mail. Men growth hacking og marketing automation er også begyndt at vinde indpas.
SEO og dets formål
SEO står for search engine optimization og er de organiske søgninger. Det er alle de søgeresultater, der dukker op i Google, der ikke er annoncer.
Der ligger rigtig meget værdi i at arbejde med SEO for næsten alle virksomheder. Undersøgelser har vist, at førstepladsen tager næsten 25 procent af alt trafik, hvorimod man ligger på under en procent, hvis man er nede på side eller to eller længere nede.
SEO er utrolig komplekst. Der er utrolig mange parametre, man skal have styr på, når man arbejder med SEO, og faktisk er en del af parametrene rent gætværk, da Google næsten aldrig udtaler sig om, hvad der er vigtigt. Derudover er det heller ikke sikker, hvor meget de forskellige parametre vægter, selvom man er rimelig sikker på, at de vægter noget.
AdWords og dets formål
AdWords er så de betalte annoncer, der ligger over og under den organiske søgning. Her betaler virksomheder for at lægge annoncer op.
AdWords er en af de ældste discipliner indenfor online marketing, og mange virksomheder har tjent mange penge på disse aktiviteter. Det har dog også betydet, at der er rigtig meget konkurrence indenfor AdWords.
Når man opererer med AdWords, skal man være opmærksom på, at man ikke kan skabe et behov, men at man simpelthen sælger noget, som personerne allerede leder efter. Det handler derfor om at være de bedste til at sælge det givende produkt.
Facebook og dets formål
Facebook annoncering er efterhånden tre år gammelt, men er stadig den yngste vertikal indenfor online marketing, vi nævner i denne artikel. Det betyder, at det også er den vertikal, der er mest i udvikling.
Derfor er der rigtig mange, der ikke formår at udnytte Facebooks mange muligheder for annoncering, som hele tiden bliver forbedret og flere.
Facebook annoncering minder på nogle områder lidt om den traditionelle form for marketing. Du skal være meget minutiøs i din udformning af strategi og målgruppe. Her er der mange, der fejler og simpelthen bare begynder at annoncere uden at have en egentlig strategi baghovedet.
Derudover er det meget vigtigt, at du gør brug af retargeting, som er det helt store indenfor Facebook. Der er mange former og fremgangsmåder indenfor retargeting, som der ikke er mange der gør brug af.
Leave a Reply