Det kan være uoverksueligt, at få styr på basen for sin virksomhed. Der er mange ting der skal styr på, som er vigtige, da de skaber det grundlæggende fundament for virksomheden. Basen er både en betegnelse for alle de fysiske ting der skal være på plads, som lokaler, mobiler og hardware, samt det mere flydende, som eventuelt økonomien.
Virksomhedens base som selvstændig
Iværksættere kommer ofte i store økonomiske komplikationer når de skal igang med deres nyopstartede viksomheder. Økonomien er hele grundstenen for virksomhedens fremadrettede overlevelse og det er vigtigt med en god start, så man hurtigere kan begynde at skabe et overskud. Men det kan være svært at overskue regnskabet, loven og bogføring, når man er ny virksomhed på markedet.
I 2017 var der 19.200 nye iværksættervirksomheder i Danmark, hvilket er væsentligt under niveauet i 2007, hvor der blev skabt 24.600 virksomheder. Det er blevet sværre for virksomheder at overleve blandt andet på grund af den høje konkurrence der er kommet igennem digitalieringen.
Kun 45,7 procent af danske virksomheder overlever de første tre til fem år som iværksættere og kun fire ud af ti iværksættere synes Danmark har en positiv og stærk iværksætterkultur. Det store problem ligger blandt andet i, at folk går iværksættervejen fordi de ønsker at være selvstændige og kan have svært ved at indse, at de har brug for hjælp til visse punkter angående driften af virksomheden. De færreste iværksættere er en del af et netværk og 37% af iværksætterne har ikke oplevelsen af, at det skal være legitimt at fejle.
Få den fysiske del til at spille
Det er vigtigt at have et fysisk rum, hvor arbejdet fungere adskildt fra fritiden. Mange iværksættere starter hjemme på køkkenbordet, men det kan ikke vare evigt. Mange flytter virksomheden til et kontor eller andet, alt efter virksomhedstypen.
Hvis man langsomt begynder med udvidelse af virksomheden og ansættelser, er det en vigtigt ting at diverse tilbehør og hardware ligger i budget og er tilgængeligt for dem. Internet er noget af det mest basale, særligt nu hvor næsten alt foregår online og på computer. Global Connect er en virksomhed der forstår din virksomheds digitale liv og hjælper dig videre. Virksomhedens udgangspunkt for dets digitale liv og hjælper den videre i processen.
Hardware og en flydende forbindelse er ikke nok, der er også alt interiør og andet inventar. Rammerne for kontoret er i lige så høj grad møblerne og faciliteterne. Renligheden er først og fremmest super vigtigt. Det er også vigtigt at de ansatte har funktionelle møbler, de kan justere efter behov, da de sidder ned hele dagen og arbejder på kontoret. Find inspiration på diverse boligsider som er et firma der sælger møbler til virksomheder. Det kan ofte godt betale sig økonomisk at bestille store partier hjem ad gange, end modsat at købe over mange gange. Samtidig er det langt pænere at kigge ud over et åbent kontor, som ser ensartet og pænt ud. Dette kan løses ved at købe funktionelle, praktiske, ensartede møbler til alle og hermed lave en standartplads.
Rekruttering og uddannelse
Når virksomheden langsomt vokser er der brug for personale og folk til at fylde lokalerne ud. Alt efter hvad baggrunden, målet og ideen for virksomheden er, er der forskellige krav til de ansattes kvalitet. Er det vigtigt at de har meget erfaring og hermed kan bidrage med meget viden til virksomheden, eller er det bedre, at de er mere nye ansigter og starter fra bunden med dig og din virksomhed.
Men inden man taler om, hvad man forventer ens ansatte kan og bidrage med, kan man stille sig selv spørgsmålet, hvad kan man selv? Flere iværksættere kaster sig ud i en idé uden at se sig for og sørge for, at det hele hænger sammen og kan lade sig gøre. Som iværksætter er grundlaget for virksomheden en selv. Man bør derfor gøre sig selv den tjeneste, at have styre på hvad man selv vil kunne bidrage med og hvilke kompetencer man mangler, og måske kan finde i andre. Det er en længere proces, men den er meget lærerig.
Man skal passe på man ikke har for travlt. Derfor er der igennem årene dukket flere virksomheder op, som hjælper en, med den ultimative personlige forbedring, både som chef og som fremtidig/nuværende iværksætter. Prøv eventuelt Executive Buisness Education, som et godt fundament for sin fremtidige virksomhed. Det er med til at give dig bedere værktøjer og lederkompetencer med i baggagen. Det er en stærk kombination af grundlæggende flexibilitet i virksomheden, analysemetoder og personlig udvikling som leder. Her bygger man videre på den erfaring man har opbygget og får midlerne til efterfølgende, at kunne viderudvikle på egen hånd.
Leave a Reply