Som leder står du i spidsen for trivsel

Som leder er du bindeled mellem dine ansattes tilfredshed på arbejdspladsen og den øverste ledelse. Derfor befinder du dig rent strategisk et ganske essentielt sted som formidler mellem den enkelte ansattes interesse og de beslutningstagere, der tildeler netop de ansatte deres rammer og muligheder for trivsel.

Det stiller dig i en både spændende og til tider vanskelig situation, da du repræsenterer to parter, som ikke altid vil det samme.

Som leder bør din dør stå åben til de ansatte, der gerne vil tale helt uformelt med dig eller dem, som ønsker at lufte deres bekymringer eller utilfredshed. God medarbejdertrivsel starter nemlig med at lytte, og her er det essentielt, at dit personale har tillid til dig og føler sig hørt. Alternativet er, at du risikerer at blive betragtet som en ligeglad leder, man ikke får noget ud af at tale med. Det stiller dig i en situation, hvor du intet får at vide, og hvor dine ord ikke vinder genlyd, fordi dine ansatte mister deres respekt.

I stedet skal du sørge for, at du etablere dig som en person, der lytter og tager folk seriøst, men også har gennemslagskraft nok til at fortælle, når den ansatte ikke skal forvente, at der bliver lavet om på tingene lige nu eller hvis noget er urealistisk. På den måde bliver du respekteret som en leder, der hører efter, men stadig har faglighed nok til at sige fra.

Husk at medarbejdertrivsel ikke bare er vigtigt for dine ansatte, men også for dig som leder, der er afhængig af at nå fastlagte mål. Glade medarbejdere producerer bedre og mere effektivt, og god medarbejdertrivsel nedbringer sygefraværet, så du har den fulde arbejdsstyrke til din rådighed.

Husk at trivsel er målbart – inddrag dit HR-personale

Hvis du som leder primært vurdere arbejdspladsens niveau af trivsel baseret på mavefornemmelse, bør du straks prioritere at få iværksat en målbar undersøgelse. Det er let at måle trivsel ved at udsende anonyme spørgeskemaer, de ansatte kan udfylde. På den måde kan du sætte tal på dine kollegaers glæde og trivsel samt få svar på, hvordan du og den øverste ledelse kan være med til at skabe et endnu mere stimulerende miljø for de ansatte.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*