Tre tips til et bedre arbejdsmiljø

arbejdsmiljoe

Hvis der er en ting, som kan have utrolig stor indflydelse på, hvordan tingene fungerer i din virksomhed, og hvor godt det går, så er det arbejdsmiljøet. For hvis dine medarbejdere ikke har det godt – uanset om det er i forhold til det psykiske eller det fysiske arbejdsmiljø – så kommer det til at gå ud over arbejdet og dine medarbejderes moral. Derfor er det alfa og omega at have et godt arbejdsmiljø. Herunder finder du tre tips, som kan hjælpe dig og din virksomhed mod et godt og sundt arbejdsmiljø.

Uddan dine medarbejdere i arbejdsmiljø

For det første er det vigtigt, at dine medarbejdere også er engagerede i at skabe et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen, men også at de har den rette viden til at lave nødvendige ændringer, som kan gøre kulturen og miljøet bedre. Hvis du har en virksomhed med mere end ni ansatte, skal der være en arbejdsmiljøgruppe med en udpeget arbejdsmiljørepræsentant. Og her skal arbejdsmiljørepræsentanten tage den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse – læs meget mere her. Med en uddannet arbejdsmiljørepræsentant i arbejdsmiljøgruppen, sikrer du, at der kan komme fuldstændig styr på alle regler i forhold til et godt arbejdsmiljø. Samtidig har du en medarbejderrepræsentant, som kan sprede budskabet om godt arbejdsmiljø blandt medarbejderne.

Der skal være tid til sjov

Ud over, at medarbejderne skal have den rette uddannelse, så du sikrer, at alle regler om arbejdsmiljø bliver overholdt, så er det også vigtigt, at der er plads til at medarbejderne har mulighed for at have det sjovt og lære hinanden bedre at kende. Det kan f.eks. være gennem sociale arrangementer eller teambuilding. På den måde kan du skabe en mere tryg og behagelig atmosfære på arbejdspladsen, fordi folk kender hinanden ud over den arbejdsmæssige relation, og det kan give bedre samarbejde på tværs.

De rette omgivelser gør en forskel

Ud over det psykiske arbejdsmiljø, er det også vigtigt at tænke over det fysiske arbejdsmiljø. Det kan nemlig have stor betydning for dine medarbejdere, hvis de omgivelser, de befinder sig i, ikke fungerer optimalt i forhold til det arbejde, der skal udføres. For det første kan du starte med at kigge på de kontormøbler, dine medarbejdere arbejder ved, for hvis medarbejderne sidder dårligt på deres stol eller ikke har et skrivebord i den rigtige højde, kan det give problemer med ryg og nakke. Men derudover kan det måske også være nødvendigt at overveje, om din virksomhed befinder sig i de rette rammer. Måske er det på tide at flytte til en større bygning eller en bygning med den rette indretning, som passer til de behov der er for forskellige kontorer eller mødelokaler. Hvis du leder efter et nyt sted til din virksomhed kan du hos www.edc.dk/erhverv få råd og vejledning til at finde den rigtige bygning til din virksomhed.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*